واقعیت مجازی چیست؟
واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.
یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند (فرد با چرخاندن سر نمای کلی 360 درجه از محیط را خواهد دید).
با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی میتوان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.
اغلب محیطهای واقعیت مجازی در درجه اول، تجربههای دیداری میباشند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه میباشند. برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم میباشند. محیطهای شبیهسازی شده میتوانند مانند محیطهای زندگی واقعی و یا به صورت کاملا متفاوت باشند نظیر آنچه در محیطهای بازی دیده میشود.
تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده:
یکی
از اشتباهات رایج در میان جامعه ایران در خطاب کردن فناوری واقعیت مجازی با عنوان
واقعیت افزوده است. باید گفت که واقعیت افزوده فناوری ای است که در آن تصویر سه
بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین
موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای
محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد. یکی
از اشتباهات رایج در میان جامعه ایران در خطاب کردن فناوری واقعیت مجازی با عنوان
واقعیت افزوده است. باید گفت که واقعیت افزوده فناوری ای است که در آن تصویر سه
بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین
موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای
محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد. البته
در برخی از اپلیکیشن های واقعیت مجازی با استفاده از دوربین پشتی گوشی همراهی که
در هدست قرارگرفته است، تصاویر
از محیط ضبط شده و با اطلاعات یا محتوای سه بعدی ادغام می شوند.
"
واقعیت افزوده این امکان را به کاربران میدهد
تا بتوانند محتوای شبیهسازی شده و کامپیوتری را رد محیطی دوبعدی یا سهبعدی و با
ترکیبی از چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد، مشاهده نمایند. در واقع و همانطور که
از نام این تکنولوژی پیداست، محتوای کامپیوتری و شبیهسازی شده به دنیای واقعی و چیزهایی
که مشاهده میکنید، اضافه میشوند. به عنوان مثال شما میتوانید در خیابان به سمت
رستورانی رفته و همینطور که در حال قدم زدن هستید، موجودات فضایی را در پشت سر خود
ببینید!
همانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده نیز به سختافزار
و نرمافزار نیاز دارد تا بتواند این تجربه را به کاربران انتقال دهد. در واقع باید
یک محتوای کامپیوتری باشد (حال نرمافزاری یا یک بازی رایانهای) که بخش “نرمافزار”
را تشکیل داده و توسط یک سیستم که بخش “سختافزاری” را تشکیل میدهد، نمایش داده
شود. اما چیزی که باعث میشود تا واقعیت افزوده فوقالعاده جذاب باشد، این است که
محتوای شبیهسازی شده، همزمان با چیزی که در دنیای واقعی میبینید رخ میدهد.
"
البته در برخی از اپلیکیشن های واقعیت مجازی با استفاده از دوربین پشتی گوشی همراهی که در هدست قرارگرفته است، تصاویر از محیط ضبط شده و با اطلاعات یا محتوای سه بعدی ادغام می شوند.
چه چیز واقعیت مجازی برای ما جذاب و هیجان انگیز است؟
در پاسخ به این سؤال می توان گفت که واقعیت مجازی یکی از قدیمی ترین و مهمترین پارادایم های حک شده در ذهن ما را می شکند. و آن پارادایم تماشای تصویر متحرک از دریچه ی یک پنجره است. از زمانی که تلویزیون و سینما اختراع شدند و به دسترس مردم رسیدند، همیشه ما فقط می توانستیم به یک صفحه نگاه کنیم و اگر صورتمان را از روبروی آن صفحه برمی گرداندیم اشیا و محیط اطرافمان را مشاهده میکردیم. ولی در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرار داده ایم، هنگامی که سر خود را حرکت دهیم براساس آن حرکت، تصویر نمایش داده شده نیز تغییر می کند گویی که دقیقاً در آن محیط قرار داریم.
واقعیت مجازی در ایران
مؤسسه رسانه پرداز آمیتیس سازنده بازی رایانهای مبارزه در خلیج عدن در تاریخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۳ برای اولین بار از دستاورد خود در حوزه واقعیت مجازی رونمایی کرد. تبدیل انواع هدستهای نمایشگر سه بعدی به هدست واقعیت مجازی، توسعه و گسترش این تکنولوژی به منظور بهرهبرداری در شهربازیها و مباحث شبیهساز تنها بخشی از فعالیتهای استودیو آمیتیس در این زمینه است. لازم است ذکر شود این محصول تحت عنوان Amytech 1 اولین هدست واقعیت مجازی مبتنی بر کامپیوتر ایرانی در چهارمین دوره نمایشگاه شهر بازی و اوقات فراغت رونمایی گردید.
هدست واقعیت مجازی آمی سِت (Amyset): مبتنی بر پلتفرم موبایل نیز توسط استودیو آمیتیس به بازار ایران ارائه گردیده است که علاوه بر قابلیت استفاده به صورت هدست با کمک نصب کش و قرار گرفتن روی سر، با استفاده از لایهای نرم در محل قرار گرفتن بینی و پیشانی به افزایش استفاده کاربری آن افزوده است.
هدست واقعیت مجازی آمی سِت (Amyset)
مبتنی بر پلتفرم موبایل نیز توسط استودیو آمیتیس به بازار ایران ارائه گردیده است که علاوه بر قابلیت استفاده به صورت هدست با کمک نصب کش و قرار گرفتن روی سر، با استفاده از لایهای نرم در محل قرار گرفتن بینی و پیشانی به افزایش استفاده کاربری آن افزوده است.
در ششم خرداد ماه ۹۴ اولین هدست واقعیت مجازی مبتنی بر پلتفرم موبایل ساخته شده در ایران طی مراسمی در دانشگاه تهران رونمایی شد. این هدست با نام فونیکس پلاس دارای تمامی قابلیتهای لازم برای نمایش تصاویر و اپلیکیشنهای واقعیت مجازی بوده و امکان تنظیم فاصلهٔ عدسیها برای سنین مختلف را دارد. علاوه بر آن دارای سیستم هدایت و کنترل نرمافزارها از طریق مگنت که در سمت چپ دستگاه تعبیه شده را دارا میباشد. این هدست نسخه پلاستیکی هدست گوگل است و تنها تحت پلتفرم موبایل قابل استفاده میباشد.
SM VR عینک واقعیت مجازی
واقعیت مجازی SM VR سازنده عینک مقوایی واقعیت مجازی (الهام گرفته شده از گوگل کاردبرد) در ایران میباشد که اولین سری از محصولات خود را شهریور ماه سال ۹۴ وارد بازار ایران نموده است، که مجهز به تگ NFC نیز میباشد.
شرکت کدکم ایران CadCam Iran در سال ۱۳۸۹ اولین مرکز واقعیت مجازی ایران را در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران طراحی و پیادهسازی نمود. این شرکت در حال حاضر (۱۳۹۴) سرگرم ایجاد چنین مرکزی در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا میباشد.
ادامه دارد...